Assessment of training strategies for monitoring biodiversity in conservation units

Authors

  • Laura Shizue Moriga Masuda Instituto Chico Mendes de Conservação da Biodiversidade/ICMBio, Coordenação de Monitoramento da Biodiversidade/COMOB, Brasil
  • Laura Moreira de Andrade Reis Instituto Chico Mendes de Conservação da Biodiversidade/ICMBio, Coordenação de Monitoramento da Biodiversidade/COMOB, Brasil
  • Marcelo Bassols Raseira Instituto Chico Mendes de Conservação da Biodiversidade/ICMBio, Centro Nacional de Pesquisa e Conservação da Biodiversidade Amazônica/ CEPAM, Brasil
  • Ana Paula Nascimento Soares Instituto Chico Mendes de Conservação da Biodiversidade/ICMBio, Centro de Formação em Conservação da Biodiversidade/ACADEBio
  • Jumara Marques Souza Instituto Chico Mendes de Conservação da Biodiversidade/ICMBio, Coordenação de Monitoramento da Biodiversidade/COMOB, Brasil
  • Danilo do Carmo Vieira Correa Instituto Chico Mendes de Conservação da Biodiversidade/ICMBio, Centro Nacional de Avaliação da Biodiversidade e de Pesquisa e Conservação do Cerrado/CBC, Brasil
  • Bárbara Moraes Thompson Instituto Chico Mendes de Conservação da Biodiversidade/ICMBio, Centro Nacional de Avaliação da Biodiversidade e de Pesquisa e Conservação do Cerrado/CBC, Brasil
  • Cecilia de Oliveira Simões Instituto Chico Mendes de Conservação da Biodiversidade/ICMBio, Coordenação de Monitoramento da Biodiversidade/COMOB, Brasil
  • Carla Natacha Marcolino Polaz Instituto Chico Mendes de Conservação da Biodiversidade/ICMBio, Centro Nacional de Pesquisa e Conservação da Biodiversidade Aquática Continental/CEPTA, Brasil
  • Marcelo Lima Reis Instituto Chico Mendes de Conservação da Biodiversidade/ICMBio, Coordenação de Monitoramento da Biodiversidade/COMOB, Brasil
  • Ugo José Borba Bezerra
  • Mateus de Sousa Instituto Chico Mendes de Conservação da Biodiversidade/ICMBio, Coordenação de Monitoramento da Biodiversidade/COMOB, Brasil
  • Rachel Klaczko Acosta Instituto Chico Mendes de Conservação da Biodiversidade/ICMBio, Coordenação de Monitoramento da Biodiversidade/COMOB, Brasil
  • Dárlison Fernandes Carvalho de Andrade Instituto Chico Mendes de Conservação da Biodiversidade/ICMBio, Coordenação de Monitoramento da Biodiversidade/COMOB, Brasil

DOI:

https://doi.org/10.37002/biodiversidadebrasileira.v14i3.2540

Keywords:

Participatory monitoring , Monitora Program , reaction evaluation , educational process

Abstract

The article evaluates several training strategies implemented since 2013 within the Monitora Program’s training cycle. We analyzed 39 national courses for focal points from 2013 to 2023 and 15 courses from ICMBio’s People Development National Plan, from 2021 to 2023. All this effort culminated on the Monitora Program implemented in 113 federal protected areas (PAs). An average of 26 students and 10 federal PAs participated in each course. The largest number of PAs starting monitoring usually occurred about one year after the first courses. Reaction evaluation results showed improvement in the participants’ performance at work (92%) and in their confidence to apply the knowledge and skills acquired (87%). It is a great challenge to develop courses for different social and economic realities, therefore different strategies are needed to better develop students' knowledge, skills, and competencies. In this sense, the following strategies stand out: the variety of modalities (face-to-face courses, hybrid, online) and the multiple levels covered (local – only one PA or regional/national – several PAs), collective construction from course design to data analysis, and the diversity of pedagogical tools used in the learning process.

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Published

2024-09-16

Issue

Section

Programa Nacional de Monitoramento da Biodiversidade - Programa Monitora

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